ژنراتور برق برای ماینر

ژنراتور برق ماینینگ و استخراج انواع ارزهای دیجیتال

بهترین ژنراتور و موتور برق ماینینگ و ارز دیجیتال چیست

استخراج ارزهای دیجیتال امروزه به یکی از تجارت های مناسب در بستر دیجیتال تبدیل شده است.

با توجه به شرایط کشورمان ایران و تحریم های اعمال شده، افول کسب و کارهای جدید و تازه به نظر میرسد تجارت بیت کوین و ماینرها در شرایط فعلی جامه ما می‌تواند به معیشت اقتصادی مردم کمک کند.

برای این منظور، استخراج ارزهای دیجیتال نیازمند دستگاهای به نام ماینر است که این نوع دستگاه‌ها را می‌توان توسط یک خط اینترنتی ، یک دستگاه ماینر و یک عدد کامپیوتر یا لپتاپ راه‌اندازی کرد .

در نگاه اول و با بررسی ملزومات اشاره شده فرایند پیاده سازی آن ساده به نظر میرسد اما در کنار این موضوع تهیه و تامین دستگاهای ماینر و بعد از آن برق مصرفی، صدای تولیدی و گرمای زیاد آنها چالش بزرگی برای ان دسته افرادی که قصد راه اندازی آن را دارند خواهد بود .

با توجه به فعالیت ما که در زمینه انواع ژنراتورهای برق فعالیت داشته، قصد داریم در این مقاله مزایا و معایب انواع ژنراتورهای مناسب برای برق ماینر را بررسی کنیم.

اول از همه میپردازیم به این موضوع که ژنراتور چیست ؟

ژنراتور یا (Generator) به معنای تولید کننده یا مولد هست ، که در الکتریسیته به معنای تولید کننده برق در میان عموم جا افتاده است.

ژنراتورهای برق انواع مختلفی دارند ، مانند ژنراتور برق دیزلی ، گازی ، بنزینی ، خورشیدی ، بادی ، آبی و بسیاری دیگر.

البته پر واضح است که تمامی آن ها برای مصرف عمومی مناسب نیستند و معمولا از لحاظ هزینه و راحتی ژنراتورهای خورشیدی، گازی و گازوئیلی برای عموم مردم مناسب ترین گزینه است.

به همین دلیل نیز برای تولید برق مصرفی دستگاه های ماینر از ژنراتور های بالا استفاده میشود که به اختصار هر یک را توضیح می‌دهیم.

موتور برق های بنزینی برای ماینینگ

این نوع موتور برق ارز دیجیتال بیشتر برای مصارف کوچک سبک مورد استفاده قرار می گیرند . از آنجایی که سیستم خنک کنندگی این نوع موتور برق ها هوا بوده در بهترین حالت این بیشتر از ۴ تا ۵ ساعت به طور مداوم نم یتوان از آنها استفاده کرد .

مشکل بعدی این نوع سیستم ها صدای تولید شده در آن به علت دوران بالای آن ( ۳۰۰۰ دور ) و استفاده از منبع اگزوز در آن می باشد . چنانچه قصد استفاده از این نوع موتور برق ها را داریم بهتر است که از دو دستگاه استفاده گردد به طوری که هر ۴ ساعت و به طور متوالی اقدام به روشن کردن اولی کرده در مرحله بعدی موتور برق دوم وارد مدار شده و اولی به حالت خاموش برود .

پنل خورشیدی برای ماینینگ

به دلیلی وجود نعمت خدادادی آفتاب ، پنل های خورشیدی یکی از بهترین منابع تولید برق برای استفاده است.

ازمزایای این نوع ژنراتور ها به می‌توان به برق پاکی که تولید میکنند اشاره کرد و از معایب آن نیز به هزینه بالای خرید پنل های خوشیدی ، تولید برق فقط در طول روز ، هزینه تعویض سالیانه باطری نام برد.

پنل های خورشیدی به دلیلی بیصدا و بی دود بودن در میان عوام مردم از محبوبیت بسیاری برخوردار است اما به دلیلی هزینه تهیه بالای آن معمولا افراد برای استخراج ارز دیجیتال از آن استفاده نمی‌کنند.

دیزل ژنراتور (گازوئیلی) برای ماینینگ

یکی از پرکاربرد ترین مولدهای برق موجود در بازار ایران استفاده از ژنراتورهای دیزلی یا همان گازوئیلی می باشد .

در این نوع ژنراتورها ابتدا هوای تازه وارد سیلندر ها شده سپس در مرحله بعدی این هوا در داخل سیلندر متراکم شده دمای آن به شدت بالا رفته و در گام بعدی سوخت با فشار زیاد توسط پمپ انژکتور که پودر شده است داخل سیلندر پاشیده میشود.

در این نوع مولد ها خبری از شمع و دلکو و کویل نبوده و تعمیرات آن ساده تر است. در مقاسیه با موتور برق‌های بنزنی و گازسوز به دلیل چگالی سوخت دیزل قدرت و توان بیشتری می‌توان دریافت کرد.

عمده معایب این نوع مولدها صدای تولیدی زیاد به خاطر ساختار و طراحی آن ( تراکم هوا در سیلندر ) ، ذخیره کردن و انباشت سوخت که باعث تولید آلودگی محیطی می‌شود، گران بودن سوخت گازوئیل به نسبت گاز و دود ناشی از آن است که برای مصارف ماینر و استخراج ارز مشکل ساز خواهد بود.

هرچند در بعضی از مکان‌ها به علت نبود گاز شهری می‌توان با رعایت موارد فنی مانند توان و زمان مناسب روشن بودن که از طرف کارخانه سازنده تعیین میگردد از آن استفاده کرد.

چنانچه قصد استفاده مداوم از این ژنراتور برق ماینر را داشته باشیم بهتر است که دو دستگاه هر کدام به ترتیب ۱۲ ساعته وارد مدار شده تا استهلاک و کارایی آن و طول عمر دستگاه‌ها بالاتر رود .

از این لینک میتوانید برای مشاهده دیزل زنراتور های ورکات صنعت اقدام فرمایید.

ژنراتور گازی برای ماینینگ

این نوع مولدها مناسبترین و کارآمد ترین ژنراتور برای تولید توان الکتریکی و استفاده ازآن در سیستم های برق ماینری میباشد.

در دسترس بودن گاز طبیعی در بیشتر مناطق، قیمت پایین و ارزان بودن به نسبت سوخت‌های دیگر از مزیت‌های این نوع ژنراتورها است . عموم افراد بر این باور هستند که این ژنراتورهای گازسوز ماینر و ارز دیجیتال ، قابلیت کارکردن به طور مداوم را نداشته و امکان استفاده از آن به طور ۲۴ ساعته برای ماینرها مناسب نیست.

این نظریه شاید در موتورهای گازسوزی که برای شرایط اضطراری آماده و تولید شده است درست باشد اما برای کارکرد موتور در شرایط دائم کار چند پارامتر اصلی و حیاتی باید مورد توجه قرار گیرد :

۱.گرمای تولید شده در این نوع موتورها به علت خاصیت سوخت گاز بسیار بالاتر از سوخت های دیگر میباشد . عدم توجه و کنترل این گرما درطولانی مدت می‌تواند به موتور آسیب جدی وارد کند.

برای برطرف کردن این مشکل حجم رادیاتور به کار گرفته شده در موتورهای ارائه شده “میهن توان” ۳۰ تا ۴۰ درصد بزرگتر انتخاب می‌شوند.

عامل بعدی استفاده از فن های مجزا از شفت موتور است به طوری که فن های دمنده در سیستم رادیاتور از نوع برقی بوده که از خروجی ژنراتور با خروجی باطری در فن های دی سی استفاده می‌شود که در نتیجه بازدهی بالای خنک کاری و کاهش صدای تولیدی موتور ژنراتور است.

۲. کنترل فشار روغن در موتورهای گازسوز ماینر ، دومین عامل حیاتی مهم در روانکاری موتور است. با افزایش دما دچار کاهش ویسکوزیته روغن مواجه خواهیم شد.

روغن استفاده شده در این موتورها باید توسط روغن خنک کن سرد شده و دوباره وارد سیکل روانکاری موتور شود.

در این نوع موتورها می‌بایست روغن با دمای احتراق بالا و خاکستر پایین استفاده گردد بنابراین روغن های استفاده شده در دیزل برای موتورهای گازسوز مناسب نبوده و گرانروی پایین تری دارند.

۳. نوع بار مصرفی ماینر بر روی ژنراتور‌ برق گازسوز به نسبت بارهای دیگر متفاوت است.

در هنگام تست کارکرد ژنراتور گازسوز با المنت‌های حرارتی ایرادی دیده نمیشود و به اصطلاح ژنراتور با ولتاژ و جریان درست به کار خود ادامه میدهد . اما بارها و طبق نظرات برگشتی از مشتریان دارندگان استخراج ارز دیجیتال در هنگام وصل ماینرها، ژنراتور رفتاری غیر طبیعی مانند نوسان ولتاژ از خود نشان می‌دهد.

اصولا سیستم‌های منابع تعذیه سوئیچینگ دارای هارمونیک‌های مزاحم معروف به هارمونیک‌های فرد هستند، که سبب تغییر شکل موج خروجی ژنراتور به غیر از سینوسی، گرم شدن ژنراتور، افت توان و گرم شدن کابل‌های انتقال میشوند.

به همین دلیل و برای استفاده بهینه از ژنراتورها برای پوشش ماینرها می‌بایست حدود ۳۰ در صد از توان ارائه شده توسط ژنراتور را صرف نظر کرد و از ۷۰ درصد آن استفاده نمود.

از طرفی میزان بار مصرفی روی هر فاز ژنراتور باید کاملا برابر و بالانس باشد و از اضافه بار ناگهانی بر روی موتور ژنراتور خودداری شود.

در محاسبات توان موتور ژنراتور گازسوز حتما می‌بایست به توصیه‌های کارخانه سازنده موتور برای بهره برداری در شرایط دائم کاربودن توجه شود. در مسئله دایم کار بودن موتور با توجه به دمای محیط، ارتفاع از سطح دریا، رطوبت و چک نمودار انتخاب صحیحی داشته باشیم .

آیا ژنراتور گازی زیر ۱۰۰ کاوا یا ۵۰۰ کاوا واقعا دائم کار هست ؟

بله، منتها در صورتی که این دستگاه از تکنولوژی دائم کار بودن که همان موارد ذکر شده هست بهره مند باشد.